Biežāk uzdotie jautājumi par ILR
Jautājumi par problēmpieteikumiem.
1) Kā reģistrēt problēmpieteikumu?
Atbildi skatīt šeit: Pieteikuma izveidošana un reģistrēšana
Lūdzam sekot līdzi saviem pieteikumiem un nekavējoties sniegt administratoriem atbildes uz precizējošajiem jautājumiem, lai ātrāk atrisinātu pieteiktās problēmas. Ja pieteikumā būs veiktas kādas izmaiņas vai no administratora pierakstīts kāds jautājums, tad ILR sākumlapā pieteikumu sadaļā šis pieteikums iekrāsosies treknrakstā (Boldā) un būs lietotājam viegli ieraugāms. Problēmpieteikumus ir iespējams pieteikt gan izmantojot pieteikumu sadaļu ILR, gan atsūtot e-pastu uz ilr@ta.gov.lv (katrs saņemtais e-pasts izveido jaunu pieteikumu, kuru var redzēt savā pieteikumu sadaļā), taču komentāri par jau pieteikto problēmu ir jāraksta tikai jau pieteiktajā pieteikumā. Pēc pieteikuma slēgšanas par to tiek nosūtīts informatīvs paziņojums uz lietotāja e-pastu, uz kuru nevajag atbildēt. Ja problēma nav atrisināta, bet pieteikums ir slēgts, tad nav jāatbild uz informatīvo e-pasta paziņojumu, bet ir jāpiesaka jauns pieteikums. Slēgtos pieteikumus ir iespējams atrast savā pieteikumu sadaļā (navigācijas panelī jānospiež uz zobratiņa ikonas un tad uz Reģistrēto pieteikumu saraksts, tālāk jāieliek ķeksīti pie "Rādīt slēgtos").
2) Nevaru aktualizēt personai datus PMLP vai UR, jo ar tādu pašu personas kodu vai reģistrācijas numuru ILR jau ir reģistrēta cita persona. Ko darīt?
Atbilde: Ja ILR ar vienādu personu kodu vai reģistrācijas numuru ir reģistrētas vairākas personas, PMLP vai UR datus nav iespējams aktualizēt, lai nerastos datu attēlošanas kļūdas. Šādas vairākas personu kartiņas ILR ir radušās, ja iepriekšējā zvērinātu tiesu izpildītāju sistēmā personai kartiņā vārds un uzvārds vai nosaukums tika ierakstīts kļūdaini vai nepareizā secībā, tāpēc ir nepieciešama manuāla šādu dublikātu apvienošana. To veic ILR administratori uz zvērinātu tiesu izpildītāju vai viņu darbinieku pieteikumu pamata, manuāli pārbaudot vai visi dublikāti ir viena un tā pati persona. Piesakot pieteikumu, nepieciešams pieteikumā tekstā norādīt, ka ir jāapvieno personu dublikāti un jānorāda to kartiņu personas kods vai reģistrācijas numurs (pielikumā ekrānuzņēmumus ar dublikātiem pievienot nav nepieciešams, visi papildus pielikumi tikai lieki aizņem vietu sistēmā). Pieteikumi jāpiesaka atsevišķi par katru personas kodu vai reģistrācijas numuru, kam atrasti dublikāti. Visi personu dublikātu pieteikumi tiek izskatīti un personu dublikāti tiek apvienoti rindas kārtībā 5 dienu laikā.
Jautājumi par Valsts nodevu pieteikumiem
1) Piedzinējs ir atsūtījis valsts nodevas maksājumu, bet maksājuma uzdevumā nav norādījis rēķina numuru. Ko darīt?
Atbilde: Ja maksājuma uzdevumā nav norādīts rēķina numurs vai arī tas ir norādīts kļūdains, tad šis maksājums automātiski nepiesaistās ģenerētajam rēķinam un rēķins nav redzams ILR. Šādos gadījumos tiesu izpildītājiem vai viņu darbiniekiem, izmantojot ILR problēmu pieteikumu moduli, ir jāpiesaka pieteikums. Iesakām izskaidrot šo situāciju piedzinējiem, norādot, lai viņi pirms valsts nodevas maksājuma veikšanas ģenerē valsts nodevas rēķinu un maksājuma uzdevuma mērķī norāda pareizi rēķina numuru – tad neradīsies šādas situācijas un nebūs jāpiesaka pieteikums par rēķina un maksājuma apvienošanu.
Drīzumā valsts nodevu pieteikumus ILR apstrādās automatizēti, lai procesu padarītu ātrāku un vienkāršāku. Lai automatizācija būtu iespējama, nepieciešams pareizi un precīzi pieteikt pieteikumu, lai sistēma varētu to automātiski nolasīt.
Pieteikuma noformēšana:noformēšana (skatīt tālāk piemēru attēlā):
1. Spiežam Reģistrēt jaunu pieteikumu:
2. Nosaukums: Valsts nodeva
3. Departaments: ILR
4. Kategorija: Valsts nodeva
5. Pieteikuma apraksts:
5.1. Valsts nodevas rēķina numurs: (piemēram, LV714666666 vai VNR11102op/19)
5.2. Maksājuma identifikators: (skatīt tālāk aprakstu).
Maksājuma identifikators katras kredītiestādes maksājuma uzdevumam atšķiras - zemāk norādītas dažas kredītiestādes un piemēri to maksājumu identifikatoru numuriem (ja kādu citu kredītiestāžu maksājuma uzdevumos nav skaidrs, kurš ir maksājuma identifikators, pirms pieteikuma reģistrēšanas lūdzu sazinieties ar ILR administratoriem).
Valsts kase (maksājuma uzdevuma nr.): 000666 vai 9494

Latvijas Pasts (pārveduma Nr. čekā): 1903132599
Swedbank (Banka): 2019020701106777

SEB (Reference): RD129876189

Citadele (Transakcijas nr.): FT190514SM4C

Luminor (Trans ID): RMZB2JW000

Izņēmums - Luminor, kas nāk no Rīgas pilsētas pašvaldības, kā identifikatoru jānorāda tikai maksājuma uzdevuma mērķī viņu norādīto identifikācijas numuru: RD020484AT0024

Vēl izņēmumi - Šobrīd konstatēts, ka Valmieras novada pašvaldības un Babītes novada pašvaldības maksājumu identifikatora numuri netiek atpazīti, tāpēc piesakot pieteikumus par šo maksātāju rēķinu apvienošanu lūdzam šiem pieteikumiem pagaidām vēl pievienot klāt ieskenētus maksājumu uzdevumus - citiem maksātājiem maksājuma uzdevumi jāpievieno tikai tad, ja administrators to pieteikuma komentāros pieprasījis, jo nevar atrast maksājumu.
Pieteikumā nedrīkst rakstīt nekādu citu informāciju (tai skaitā, "Labdien", "Nosūtu pieteikumu", utt., kā arī liekas atstarpes, papildus numerāciju vai vairākus Enter taustiņus starp cipariem), citādi automatizācija nedarbosies.
Pirms pieteikuma reģistrēšanas pārliecinieties, vai piedzinējs ir iemaksājis valsts nodevu pareizajā Valsts kases kontā (LV71TREL1060190911300) un pareizā apmērā (vismaz 3 EUR).
Turpmāk šajos pieteikumos pielikumi (PDF, attēli un citi faili) nav jāpievieno (izņemot zemāk norādītajos izņēmumos) - ja pieteikumā tiks norādīti kļūdaini vai nesaprotami dati, tad ILR administratori sazināsies ar pieteikuma pieteicēju un, ja būs nepieciešams, tad palūgs iesniegt valsts nodevas maksājuma uzdevumu. Ja ir kādas neskaidrības par maksājuma uzdevumu vai kādi citi jautājumi, pirms pieteikuma reģistrēšanas lūdzu sazinieties ar ILR administratoriem.
Izņēmumi:
1) Papildus pieteikumiem jāpievieno maksājuma uzdevumi tad, ja valsts nodevu maksājumi veikti pirms 01.09.2018.
2) Šobrīd konstatēts, ka Valmieras novada pašvaldības un Babītes novada pašvaldības maksājumu identifikatora numuri netiek atpazīti, tāpēc piesakot pieteikumus par šo maksātāju rēķinu apvienošanu lūdzam šiem pieteikumiem pagaidām vēl pievienot klāt maksājumu uzdevumus - citiem maksātājiem maksājuma uzdevumi jāpievieno tikai tad, ja administrators to pieteikuma komentāros pieprasījis, jo nevar atrast maksājumu.
Pirms pieteikuma reģistrēšanas pārliecinieties, vai piedzinējs ir iemaksājis valsts nodevu pareizajā Valsts kases kontā (LV71TREL1060190911300) un pareizā apmērā (vismaz 3 EUR).
Ja ir vairāk nekā viena valsts nodeva (vairāki rēķini), tad ievērojot pieteikuma noformēšanas 5. punktā norādīto secību turpina pildīt pieteikuma aprakstu, nospiežot tikai Enter taustiņu, stabiņā uz leju (skatīt tālāk attēlu).piemēru attēlā).
Ja viens maksājums ir par 6 EUR vai vairāk, tad katrai valsts nodevai apakšā jāraksta viens un tas pats maksājuma identifikators.

2) Reģistrējot jaunu izpildu lietu piedzinēja iesniegtais valsts nodevas rēķina numurs nav atrodams, lai gan maksājuma uzdevumā rēķina numurs ir norādīts. Kāpēc rēķins izpildu lietu reģistrējot nav redzams?
Atbilde: Var būt vairāki varianti, kāpēc rēķins ILR nav redzams.
- Jāpārbauda, vai valsts nodevas maksājums ir pārskaitīts 3 EUR apmērā un uz pareizo Valsts kases valsts nodevu kontu, kas ir LV71TREL1060190911300. Ja nav, tad jālūdz piedzinējam iemaksāt valsts nodevu pareizajā apmērā un pareizajā kontā, norādot maksājuma mērķī rēķina numuru.
- Jāpārbauda, vai maksājuma uzdevumā tiešām ir pareizi norādīts rēķina numurs – vai nav sajaukti cipari ar vietām, vai kāds cipars nav izlaists vai par daudz pierakstīts (rēķina numurs sastāv no burtiem "LV" un 9 cipariem aiz tā) un vai cipariem priekšā bez atstarpes ir burtu kombinācija “LV”. Ja maksājuma mērķī rēķina numurs ir norādīts kļūdaini, tad ir nepieciešams pieteikt pieteikumu par valsts nodevas rēķina un maksājuma apvienošanu.
- Ja maksājums ir veikts tajā pašā dienā, tad tas vēl nav apstrādāts Valsts kasē un tāpēc nav vēl automātiski apstiprinājies un nav vēl redzams. Maksājumus Valsts kasē apstrādā līdz vienai darbdienai.
- Ja piedzinējs ir iesniedzis šādu pašu rēķinu un maksājuma uzdevumu jau citam tiesu izpildītājam, tad šis rēķins jau būs piesaistīts cita tiesu izpildītāja lietai un tāpēc vairs nav redzams un izmantojams. Tad ir jālūdz piedzinēju iemaksāt jaunu valsts nodevu pēc jauna rēķina, jo par katru izpildu lietu ir iemaksājama valsts nodeva 3 EUR apmērā.
- Rēķins automātiski nesavienojas ar maksājumu, ja maksātājs ir cita persona, nekā rēķinā norādītais piedzinējs.
Reizēm gadās arī cilvēcīga pārrakstīšanās kļūda, kā rezultātā var nejauši pievienot sava iecirkņa izpildu lietai citam iecirknim iesniegtu rēķinu. To iespējams noskaidrot pie ILR tehniskā atbalsta. Ja ir konstatēts, ka izpildu lietā ir pievienots kļūdains valsts nodevas rēķins, tad ir nepieciešams labot izpildu lietu un ar sarkano krustiņu noņemt nost no lietas nepareizo rēķinu un pievienot pareizo rēķinu.
Jautājumi par Izpildu lietām un ārējiem reģistriem.
1) Nevaru vairs lietu sarakstā atrast Izpildu lietu (vai dokumentu/maksājumu). Kur tā ir palikusi? Kā ILR darbojas arhivācija un kas tiek arhivēts?Atbilde: ILR automātiski tiek arhivētas pabeigtās un apturētās izpildu lietas un šo lietu dokumenti un maksājumi, kā arī veci lietām nepiesaistīti dokumenti un maksājumi, lai uzlabotu sistēmas ātrdarbību. Arhivētās lietas, dokumenti un maksājumi, meklējot tos lietu, dokumentu vai depozīta sarakstā, parādās tikai tad, ja ailē “Ieraksti” tiek izvēlēts “Visi” vai “Tikai arhivētie”. Pēc noklusējuma ailē “Ieraksti” rādās “Tikai aktīvie”. Ja apturētā lietā ir jāatjauno lietvedība, tad pašā lietā vispirms ir jāizņem ķeksītis no lodziņa “Arhivēts” un tad jānomaina lietai statuss uz "Atrodas piedziņas procesā", lai šī lieta atkal automātiski nearhivētos (arhivācijas process šobrīd sākas katru dienu pulksten 21:00 un turpinās līdz rītam). Ja nepieciešams atarhivēt kādu dokumentu vai maksājumu tikko atarhivētajā lietā, tad lietā dokumentu vai depozīta sadaļā ir jāieliek ķeksītis lodziņā pie vajadzīgajiem ierakstiem un jāspiež poga "Atarhivēt dokumentus" dokumentiem vai “Atarhivēt depozītus” maksājumiem. Savukārt lietām nepiesaistītos maksājumus ir iespējams atarhivēt atverot maksājumu, uzspiežot tieši uz maksājuma arhivētās piesaistes un nospiežot pogu “Atarhivēt”, bet lietām nepiesaistītos dokumentus ir iespējams atarhivēt atverot dokumentu un nospiežot tajā pogu “Atarhivēt”.
2) Vai ir iespējams anulēt Izpildu lietu?
Atbilde: Nē, tas nav iespējams. Atverot konkrēto izpildu lietas kartiņu, kura ir nekorekti aizpildīta, un nospiežot pogu "Labot" ir iespējams nomainīt visu iespējamo informāciju, arī izpildu lietas reģistrācijas datumu.
3) Kā darbojas VVDZ Parādnieku reģistrs? Kā noņemt reģistrēto atzīmi?
Atbilde: Ja izpildu lietā tiek ieslēgts monitorings VVDZ Parādnieku reģistram, ar to tiek nosūtīts pieprasījums VVDZ reģistrēt Parādnieku reģistrā atzīmi, un par šīs atzīmes reģistrēšanu tiek saņemta atbilde ZTI e-pastā. Lai pārbaudītu, vai parādniekam ir reģistrēta šī vai kāda cita atzīme, tad VVDZ Parādnieku reģistrā ir jānospiež poga "Aktualizēt", pēc kā lietā būs redzami dati par reģistrētajām atzīmēm (ja pēc datu aktualizēšanas nomainās aktualizācijas datums, bet tiek atgriezti "0" ieraksti, tad tas nozīmē, ka neviena atzīme nav reģistrēta).
Izpildu lietu pabeidzot ir jāatslēdz VVDZ Parādnieku reģistra monitorings un šī atzīme ir jānoņem. Lai noņemtu izpildu lietā reģistrēto atzīmi, ir jāaktualizē VVDZ Parādnieku reģistrs un jāatver aktualizētie dati, kuros jāatrod šaja izpildu lietā reģistrētā atzīme (atzīme tiek reģistrēta pamatojoties uz izpildu lietas Izpildu dokumenta numuru, datumu un izdevēju) un ar sarkano krustiņu tā jānoņem - pēc šīs darbības veikšanas kādu brīdi ir jāuzgaida, kamēr VVDZ pusē šis pieprasījums par atzīmes dzēšanu tiek apstrādāts. Ja vēlreiz aktualizējot un atverot aktualizētos datus redzat, ka joprojām ir iespējams nospiest krustiņu un atzīme nerādās dzēsta, nespiediet to vēlreiz, bet vēl pagaidiet, nepieciešamības gadījumā sazinieties ar ILR administratoriem. Kad atzīme VVDZ Parādnieku reģistrā būs noņemta, tad pēc datu aktualizēšanas pie šīs atzīmes būs aizpildīta informācija par atzīmes noņemšanas datiem.
4) Kā pārņemt datus no Sodu reģistra?
Atbilde: Ja kā izpildu dokuments jaunā izpildu lietā ir jāreģistrē administratīvā soda protokols (nevis lēmums), tad, reģistrējot jaunu izpildu lietu, ir jāievada precīzs protokola numurs ailē "Iesniegtā izpildu dok.nr." un jānospiež poga "Meklēt Sodu reģistrā" - tālāk sodu reģistra datu izgūšanas logā parādīsies atrastie prokoli ar šo protokola numuru vai arī būs iespējams atkārtot meklēšanu, ja šāds protokola numurs netiks atrasts. Atrodot nepieciešamo protokola ierakstu, jāspiež poga "Detalizēta informācija" un tālāk poga "Pārņemt informāciju". Pēc datu pārņemšanas pārbaudiet, vai pārņemtie dati sakrīt ar izpildu dokumentā norādīto (automātiski aizpildīsies tikai tie datu lauki, kādi Sodu reģistrā šim protokolam ir ievadīti), aizpildiet atlikušos datu laukus un spiediet pogu "Saglabāt". Svarīgi - ja pēc datu pārņemšanas Jūs izmainīsiet izpildu dokumenta numuru, tad informācija par pārņemto protokolu nenosūtīsies Sodu reģistram!
Atrodot protokolu ir pieejama arī poga "Nosūtīt paziņojumu Sodu reģistram", kura ir paredzēta tikai specifiskiem gadījumiem, kad viens ZTI pārsūta protokolu otram ZTI pēc piekritības, un tad šo pogu nospiežot uz Sodu reģistru tiek nosūtīta informācija par šo otro ZTI - viņa rekvizīti un informācija, ka ir mainīta šī protokola piekritība (pēc pogas nospiešanas nekāda atbilde par to netiek atgriezta).
Jautājumi par Valsts kasi.
1) Vai var veikt pārskaitījumus no ILR sestdienās, svētdienās vai svētku dienās, ja ir pieslēgta Valsts kase?
Atbilde: Nē, nevar, jo Valsts kases informācijas sistēma neveic pārskaitījumus sestdienās, svētdienās vai svētku dienās, līdz ar to, ja šāds izejošais maksājums tiks veikts no ILR, maksājums tiks atgriezts ar kļūdu no Valsts kases.
2) Valsts kase atgriež maksājumu ar kļūdu, jo personas nosaukumā simboli, ko lai dara? Atbilde: Jāmaina manuāli personas kartiņā nosaukums, izņemot no nosaukuma simbolu, jo Valsts kase nepieņem maksājumus ar simboliem nosaukumā.
3) Pie izejošajiem maksājumiem ir redzami no Valsts kases atgriezti maksājumi ar kļūdu, lai gan Izpildu lietā jau tika veikti citi maksājumi, kas veiksmīgi izpildījās. Kā izdzēst šos kļūdainos maksājumus?
Atbilde: Kļūdaino maksājumu var anulēt zvērināts tiesu izpildītājs vai tā darbinieks, kam ir piešķirtas piekļuves tiesības rediģēt izejošos maksājumus, nospiežot pogu "Anulēt". Pēc tam šis maksājums ir atrodams zem statusa "Anulēts". Pēc maksājuma anulēšanas šo maksājumu var izdzēst, nospiežot pogu "Dzēst", taču tad šis maksājums tiks pilnībā izdzēsts no ILR un vairs nebūs atrodams.
4) Apskatot atskaiti “Maksājumu informācijas salīdzināšana” rādās nesakritības ILR un Valsts kasē ar ienākošajiem vai izejošajiem maksājumiem, tie rādās sarkanā krāsā. Izejošajam maksājumam nav nomainījies ILR statuss, lai gan Valsts kasē tas ir veiksmīgi izpildīts. Kā šo izlabot?
Atbilde: Ja ir kādas nesakritības ar ienākošajiem vai izejošajiem maksājumiem atskaitē “Maksājumu informācijas salīdzināšana”, vai arī kādam izejošajam maksājumam nav nomainījies ILR statuss, lai gan Valsts kasē tas ir veiksmīgi izpildīts, tad vienmēr vispirms ir nepieciešams manuāli aktualizēt datus sadaļā Ienākošo maksājumu reģistrs nospiežot pogu “Aktualizēt datus (manuāli)” atsevišķi par katru dienu, kurā ir problēmas. Tam vajadzētu sakārtot datus atskaitē, kā arī nomainīt statusus izejošajiem maksājumiem, kas ir jau izpildījušies. Ja problēma ar šo netiek novērsta, tad sazinieties ar ILR tehnisko atbalstu.
Papildus informācijai – poga “Maksājumu imports” Sadaļā Izejošo maksājumu reģistrs ir paredzēta tikai retiem gadījumiem, kad kaut kādu problēmu dēļ kādā konkrētā dienā ILR nerādās neviens izejošais maksājums, lai gan Valsts kasē ir izejošie maksājumi vai arī ja ir kļūdaini izdzēsti izejošie maksājumi. Tad pēc šīs pogas nospiešanas izvēlētās dienas izejošie maksājumi tiek atkārtoti ievilkti no Valsts kases, ja tādi jau neuzrādās ILR ar statusu Izpildīts. Ja šī poga tiks kļūdaini nospiesta tad, kad ILR rādās izejošie maksājumi, bet tiem nav nomainījušies statusi uz Izpildīts (kļūdaino statusu problēma ir jārisina kā iepriekš tika aprakstīts ar pogas “Aktualizēt datus (manuāli)” nospiešanu), tad šie maksājumi ILR parādīsies dubultā. Ja šī poga tika kļūdaini nospiesta un ir konstatēti izejošie maksājumi dubultā, tad katrs liekais izejošais maksājums ir jāanulē, līdz paliek izejošie maksājumi vienā eksemplārā. Ja ir šāda situācija radusies un ir nepieciešama papildus palīdzība, sazinieties ar ILR tehnisko atbalstu.
5) Atskaitē "Atlikumā esošo depozīta summu atšifrējums" sākumā parādās maksājumi ar mīnusa zīmi, lai gan atskaitē "Maksājumu informācijas salīdzināšana" visi ienākošie un izejosie maksājumi sakrīt ar Valsts kasi. Kā to novērst?
Atbilde: Katram izejošajam maksājumam ILR tiek nodrošināta piesaiste kādai konkrētai izpildu lietai vai arī veiktam maksājumam bez izpildu lietas. Ja no izejošā maksājuma šī piesaiste ar sarkano krustiņu tiek noņemta, tad šajā atskaitē "Atlikumā esošo depozīta summu atšifrējums" šis maksājums nepievienojas klāt aiz ienākošā maksājuma, kas tika izskaitīts, vai arī šajā atskaitē tas nerādās pie attiecīgās izpildu lietas, bet gan atrodas atskaites sākumā viens pats ar mīnusa zīmi. Lai izlabotu šo kļūdaino maksājumu piesaistes, ir nepieciešams atrast šos maksājumus, atverot sadaļu Izejošo maksājumu reģistrs, izvēloties Statuss "Visi" un Ieraksti "Visi", un ielikt ķeksīti pie "Rādīt tikai nepilnīgi ievadītos maksājumus" (šo maksājumu atlasīšana var aizņemt ILR kādu ilgāku laiku, jo sistēmai ir jāpārbauda visa iecirkņa depozīta maksājumu ierakstu piesaistes). Ja šādi tiek atlasīti kādi maksājumi, tad šiem maksājumiem nav piesaistes un tā būtu jāpievieno, atverot maksājumu un tad nospiežot pogu "Piesaistīt lietai". Taču, ja iepriekš jau ir pārbaudīts, ka ienākošie un izejošie maksājumi tajā brīdī jau sakrīt ar Valsts kasi, tas liecina par to, ka visticamāk ILR ir izveidoti dublikāti šiem izejošajiem maksājumiem, un tiem jau ir pievienota šī piesaiste. Ja ir radušies šādi dublikāti, tad viens no dublikātiem (tas, kam nav piesaistes) no ILR ir jāizdzēs, pirms tam to anulējot (par dublikātiem aprakstīts jau šīs sadaļas 4.punktā). Kad būs palicis tikai viens unikālais izejošais maksājums un/vai tam būs pievienota piesaiste, tad šis maksājums vairs nerādīsies šajā sadaļā pie "Rādīt tikai nepilnīgi ievadītos maksājumus", kā arī tas atskaitē nerādīsies ar mīnusa zīmi.
6) Kā pieslēgties Valsts kasei caur Izpildu lietu reģistru?
Atbilde: Jums iecirkņa iestatījumos jāpievieno Valsts kases iesūtītais sertifikāts un parole. Sīkāku informāciju skatīt šeit: Datu sinhronizācija ar Valsts kasi.
Citi jautājumi.
1) Birojā sācis strādāt jauns darbinieks vai arī izbeigtas darba tiesiskās attiecības. Kā darbiniekam ILR piešķir vai slēdz piekļuves tiesības?
Atbilde: Ja darbinieks iepriekš nav bijis ILR reģistrēts lietotājs, tad zvērinātam tiesu izpildītājam ir jāpiesaka pieteikums, izmantojot ILR pieteikumu moduli vai atsūtot e-pastu uz ilr@ta.gov.lv un lūdzot izveidot jaunu lietotāju darbiniekam, norādot darbinieka vārdu, uzvārdu, personas kodu un e-pastu, kā arī norādot, kādas papildus piekļuves tiesības darbiniekam ir nepieciešams piešķirt (tiesības reģistrēt aizliegumus CSDD, piekļuve Kontu reģistra datu apmaiņai, tiesības rediģēt izejošos maksājumus, kā arī lietotāja tiesības e-izsolēs – tikai lasīšanas tiesības vai lasīšanas un labošanas tiesības). ILR administrators uz šī pieteikuma pamata izveidos jaunu lietotāju un nosūtīs uz norādīto darbinieka e-pastu linku pirmreizējai piekļuvei ILR. Vienlaicīgi ar lietotāja izveidošanu zvērinātam tiesu izpildītājam ir jānosūta Tiesu administrācijai darbinieka aizpildīts Saistību raksts.
Ja darbinieks iepriekš jau ir bijis ILR reģistrēts lietotājs, tad zvērinātam tiesu izpildītājam ir jāpiesaka pieteikums, izmantojot ILR pieteikumu moduli vai atsūtot e-pastu uz ilr@ta.gov.lv un lūdzot pievienot lietotāju viņa iecirknim, norādot, kādas piekļuves tiesības darbiniekam ir nepieciešams piešķirt. Pēc lietotāja pievienošanas prasītajam iecirknim, lietotājs varēs piekļūt ILR ar iepriekšējo paroli – ja parole ir aizmirsta, tā ir jāatjauno, ILR sākumā nospiežot uz “Aizmirsi paroli?”. Ja darbinieks jau iepriekš ir aizpildījis Saistību rakstu pie cita zvērināta tiesu izpildītāja, tad Saistību rakstu otrreiz nav jāsūta Tiesu administrācijai.
Kad darbinieks pārtrauc darba tiesiskās attiecības, tad zvērinātam tiesu izpildītājam ir jāpiesaka pieteikums, izmantojot ILR pieteikumu moduli vai atsūtot e-pastu uz ilr@ta.gov.lv un lūdzot slēgt piekļuvi ILR lietotājam, norādot datumu pēdējai darba dienai.
2) Ievadīju 3 reizes nepareizi paroli ILR, profils nobloķējās. Ko darīt?
Atbilde: ILR tiek bloķēta lietotāja piekļuve, ja 3 reizes tiek nepareizi ievadīta parole (tiek skaitītas kopā visas nepareizās ievades reizes pēc kārtas un no dažādiem datoriem). Šo piekļuvi atjaunot var tikai ILR administrators tehniskā atbalsta darba laikā. Tāpēc pēc 2 nepareizu paroļu ievadīšanas ir jāspiež links “Aizmirsi paroli?” – tad atnāks paroles atjaunošanas links uz ILR profila informācijā norādīto e-pastu. Tāpēc ir svarīgi vienmēr norādīt ILR profila informācijā aktuālāko e-pastu, kuram lietotājam ir piekļuve.
Ja lietotājam ILR vai EIV profila informācijā norādītais e-pasts vairs neeksistē, tad lietotājs nesaņems informatīvus paziņojumus uz savu e-pastu par aizvērtiem problēmpieteikumiem ILR, kā arī, ja lietotājam būs nepieciešams atjaunot ILR vai EIV paroli, jo tā būs aizmirsta, tad to nevarēs izdarīt, jo paroles atjaunošanas links tiek nosūtīts uz šo attiecīgajā profila informācijā norādīto e-pastu. Tāpēc lūdzam pārliecināties, vai katra lietotāja profila informācijā (gan ILR, gan EIV) ir pievienota tāda e-pasta adrese, kurai lietotājam šobrīd ir piekļuve - ja tur norādītā e-pasta adrese nav aktuāla, tad nepieciešams izlabot šo e-pasta adresi. To var izdarīt ILR uzspiežot augšējā sadaļā uz sava vārda, uzvārda un tālāk nospiežot "Labot" Manas detaļas sadaļā "Pamatinformācija", bet EIV ir jāieiet kā fiziskai personai un jāuzspiež augšā uz Mans profils un jāizvēlas "Mans lietotāja profils".
3) Ko darīt ja nestrādā virtuālais e-paraksts?
- Tā kā uz lietotāju datoriem var būt dažādas Adobe Reader versijas, kas katra var būt dažādi konfigurēta, tad, lai centralizēti spētu pārvaldīt dokumentu validāciju, LVRTC kā oficiālo un primāro elektroniski parakstītu dokumentu pārbaudes avotu rekomendē portālu www.eparaksts.lv.
- Jāveic pārbaude vai Adobe Acrobat Reader ir sagatavots darbam ar parakstītiem PDF dokumentiem. (Vairāk info https://www.eparaksts.lv/lv/palidziba/lietotaja-rokasgramata/lietotaja-rokasgramata/).
- Ja pēc 1. un 2. punktā minēto darbību veikšanas dokumenta pārbaudes rezultāti portālā uzrāda, ka paraksts nav derīgs, lūdzu, paziņojiet par to LVRTC. Jautājumus par droša elektroniskā paraksta iegūšanu un/vai lietošanu, datora konfigurēšanu, parakstītu dokumentu atvēršanu vai pārbaudi vai citus jautājumus saistībā ar eParakstu, lūgums rakstīt uz LVRTC palīdzības dienestu eparaksts@eparaksts.lv.
4) Lai uzlabotu kopējo sistēmas ātrdarbību, aicinām visus lietotājus "iztīrīt" savu ziņapmaiņas bloku, arhivējot vecos un nevajadzīgos paziņojumus! Konstatēts, ka vairākos iecirkņos ir virs desmit tūkstošiem neizlasītu un nearhivētu monitoringa ziņojumu, līdz ar to katru reizi, kad šī iecirkņa lietotājs atver sistēmas sākumlapu, sistēma visus šos ziņojumus ir spiesta atlasīt, tādā veidā tērējot resursus, kas atbild par sistēmas ātrdarbību. Rezultātā visi pārējie ILR lietotāji izjūt to, kā sistēma uz brīdi "apstājas".
Lai arhivētu vairākus ziņojumus uzreiz, tādējādi ietaupot laiku, ziņapmaiņas blokā spiediet pogu "Uz sarakstu", atlasiet nepieciešamo informāciju ailē “Temats” (piemēram, parādnieka vārds, personas kods vai kāds konkrēts datu reģistrs), izvēlaties nepieciešamo ieliekot ķeksīti lodziņā blakus kolonnai "Temats" vai atzīmējiet visus lapā atvērtos ierakstus un spiediet pogu "Atzīmēt kā arhivētus".
Par izmaiņām amata atlīdzības koeficientos un par automātisko koeficientu piemērošanu
15.12.2018. ILR tika uzstādīta jauna versija, ar kuru, atbilstoši grozījumiem MK noteikumos Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm", kas stājās spēkā no 02.11.2018., tika ieviestas izmaiņas amata atlīdzību summās, kā arī ieviestas jaunas funkcijas.Jaunās amata atlīdzību summas automātiski piemērosies tajās izpildu lietās, kas reģistrētas ILR pēc 15.12.2018. - izpildu lietās, kas ILR reģistrētas no 02.11.2018. līdz 15.12.2018., lai amata atlīdzībai būtu izmantojami jaunie koeficienti, jaunā amata atlīdzība ir pievienojama manuāli kā jauna amata darbība lietā, bet iepriekšējai amata atlīdzībai ir jāizņem ķeksītis no "Iekļaut aprēķinos".
Līdz ar izmaiņām ILR ir izveidota jauna funkcija - automātiska amata atlīdzības koeficientu nomaiņa izpildu lietās. Atbilstoši MK noteikumu Nr.451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm" 3.1 un 3.2 punktam, ILR ir ieviesti jauni koeficienti amata darbībai “amata atlīdzība”:
- samazinātais koeficients "Samazināta amata atlīdzība " (turpmāk tekstā - samazinātais koeficients) - amata atlīdzības summa reizinās ar 0.5;
- standarta koeficients "Pilna amata atlīdzība" (turpmāk tekstā - standarta koeficients) - amata atlīdzības summa reizinās ar 1.0;
- paaugstinātais koeficients "Palielināta amata atlīdzība" (turpmāk tekstā - paaugstinātais koeficients) - amata atlīdzības summa reizinās ar 1.5.
Ja VĒLATIES izmantot šo funkciju par automātisko amata atlīdzības koeficientu nomaiņu izpildu lietās, tad ir jārīkojas šādi:
- Reģistrējiet jaunu izpildu lietu un atveriet to.
- Lietā reģistrētajai amata atlīdzībai manuāli NEMAINIET koeficientu (pēc noklusējuma tam būs piemērots standarta koeficients).
- Izmantojiet definēto dokumentu veidni "[ 1.3] Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu (ar termiņu samazinātam koeficientam)” vai "[ 1.3] Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu (ar termiņu samazinātam koeficientam) (Detalizētais skatījums)”, sagataves sākumā norādot termiņu samazinātai atlīdzībai (tas ir termiņš, līdz kuram parādniekam ir jāsamaksā pilnā apmērā parāda un sprieduma izpildes izdevumu kopsumma, kā arī termiņš, līdz kuram parādniekam pēc uzaicinājuma ir jāierodas pie zvērināta tiesu izpildītāja; pēc noklusējuma termiņš sagataves sākumā jau automātiski ir norādīts 13 dienas papildus no dokumenta veidošanas datuma). Šajā dokumentā būs norādīta apmaksai parāda un sprieduma izpildes izdevumu kopsumma ar samazināto koeficientu, bet tālāk tekstā būs norādīta arī parāda un sprieduma izpildes izdevumu kopsumma ar standarta koeficientu (ar mērķi norādīt parādniekam, kāda būs apmaksājamā summa, ja norādītajā termiņā viss parāds pilnā apmērā netiks apmaksāts). Šo definēto veidni ir iespējams personalizēt, taču to drīkst izmantot tikai dokumenta "Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu” funkcijai, jo šai veidnei ir piesaistīta automātiska koeficientu nomaiņa amata atlīdzībām.
- Pēc šī dokumenta reģistrēšanas lietā reģistrētajai amata atlīdzībai koeficients automātiski nomainīsies uz samazināto koeficientu un lietā pie finanšu informācijas būs redzama tāda pati parāda un sprieduma izpildes izdevumu kopsumma, kāda norādīta dokumentā. Papildus lietā pie lietas reģistrācijas informācijas parādīsies uzraksts “Samazināta atlīdzība līdz”, pie kura būs norādīts termiņš, līdz kuram lietā amata atlīdzībai ir piemērots samazinātais koeficients (tas būs tas pats termiņš, kādu norādījāt veidojot dokumentu no definētās veidnes "[ 1.3] Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu (ar termiņu samazinātam koeficientam)”).
- Pēc šajā dokumentā norādītā termiņa beigām lietā reģistrētajai amata atlīdzībai koeficients automātiski nomainīsies uz standarta koeficientu. Ja parādnieks dokumentā norādītajā termiņā būs veicis parāda un sprieduma izpildes izdevumu apmaksu pilnā apmērā, bet koeficients lietā no samazinātā jau būs nomainījies uz standarta koeficientu, jo būs pagājis dokumentā norādītais termiņš, tad pirms aprēķina sastādīšanas nepieciešams manuāli nomainīt amata atlīdzībai koeficientu uz samazināto koeficientu (nospiediet amata darbībai “amata atlīdzība” pogu "Labot", ieķeksējiet otro ķeksīti pie koeficientiem "Norādīt manuāli" un no koeficientu saraksta izvēlieties "Samazināta amata atlīdzība" un nospiediet pogu "Saglabāt" - pie darbībām kolonnā "Koeficients" parādīsies "0.50 M", kas nozīmē, ka ir manuāli piemērots samazinātais koeficients). Ja parādnieks norādītajā termiņā nebūs veicis parāda un sprieduma izpildes izdevumu apmaksu pilnā apmērā vai nesamaksās neko, tad amata atlīdzībai koeficients nav jāmaina, tas jau automātiski būs nomainījies uz standarta koeficientu.
- Kad paies viens kalendārais gads no lietas reģistrēšanas datuma, lietā reģistrētajai amata atlīdzībai koeficients automātiski nomainīsies uz paaugstinātu koeficientu. Svarīgi – ja lietā tiek izmantota šī automātiskā koeficientu nomaiņa, tad šajā lietā nedrīkst manuāli mainīt koeficientus – ja amata atlīdzības koeficients būs norādīts manuāli, ja pie koeficientiem “Norādīt manuāli” būs ķeksītis ielikts, tad nekādi koeficienti lietā vairs automātiski nemainīsies.
- Ja vēlāk tiek konstatēts, piemēram, ka ir bijusi kāda kļūda dokumentā "Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu” un šis ir jānosūta atkārtoti, tad ir jāievēro iepriekš aprakstītā procedūra otrajā un trešajā solī, ievērojot to, ka pirms šī dokumenta sagatavošanas amata atlīdzībai ir jābūt automātiski piemērotam standarta koeficientam. Pēc atkārtota šāda dokumenta reģistrēšanas lietā pie reģistrācijas informācijas pie uzraksta “Samazināta atlīdzība līdz” parādīsies jaunais dokumenta termiņš un lietā notiks tie paši procesi, kādi aprakstīti ceturtajā un piektajā solī.
Ja NEVĒLATIES izmantot šo funkciju par automātisko amata atlīdzības koeficientu nomaiņu izpildu lietās, bet darboties kā līdz šim, tad ir jārīkojas šādi:
- Reģistrējiet jaunu izpildu lietu un atveriet to.
- Lietā reģistrētajai amata atlīdzībai manuāli nomainiet koeficientu uz samazināto koeficientu (uzspiediet amata darbībai “amata atlīdzība” pogu "Labot", ieķeksējiet otro ķeksīti pie koeficientiem "Norādīt manuāli" un no koeficientu saraksta izvēlieties "Samazināta amata atlīdzība" un nospiediet pogu "Saglabāt" - pie darbībām kolonnā "Koeficients" parādīsies "0.50 M", kas nozīmē, ka ir manuāli piemērots samazinātais koeficients. Informācijai - ja amata atlīdzības koeficients būs norādīts manuāli, ja pie koeficientiem “Norādīt manuāli” būs ķeksītis ielikts, tad nekādi koeficienti lietā automātiski nemainīsies).
- Izmantojiet to dokumentu veidni "Paziņojums par pienākumu izpildīt nolēmumu", kādu izmantojāt līdz šim (neizmantojiet jauno definēto veidni ar termiņu samazinātam koeficientam).
- Ja parādnieks dokumentā norādītajā termiņā būs veicis parāda un sprieduma izpildes izdevumu apmaksu pilnā apmērā, tad turpmāk amata atlīdzībai koeficients nav jāmaina (amata atlīdzībai ir jāatstāj uzliktais samazinātais koeficients). Ja parādnieks norādītajā termiņā nebūs veicis parāda un sprieduma izpildes izdevumu apmaksu pilnā apmērā vai nesamaksās neko, tad pēc dokumentā norādītā termiņa beigām lietā reģistrētajai amata atlīdzībai manuāli nomainiet koeficientu uz standarta koeficientu (uzspiediet amata darbībai “amata atlīdzība” pogu "Labot" un no koeficientu saraksta izvēlieties "Pilna amata atlīdzība" un nospiediet pogu "Saglabāt" - pie darbībām kolonnā "Koeficients" parādīsies "1.00 M", kas nozīmē, ka ir manuāli piemērots standarta koeficients).
- Kad paies viens kalendārais gads no lietas reģistrēšanas datuma, lietā amata atlīdzībai manuāli būs jānomaina koeficients uz "Paaugstināta amata atlīdzība", ja tas jau nebūs automātiski nomainījies.
Ja parādnieks lietā pieprasa samazināt amata atlīdzības taksi pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 451 "Noteikumi par zvērinātu tiesu izpildītāju amata atlīdzības taksēm" 11.punktu (trūcīga persona vai persona ar politiski represētās personas statusu), tad amata atlīdzības summa ir jāieraksta manuāli (uzspiediet amata darbībai “amata atlīdzība” pogu "Labot", ieķeksējiet pirmo ķeksīti pie atlīdzības "Norādīt manuāli", aprēķiniet no amata atlīdzības pusi (ar 0.5 jāreizina tā amata atlīdzības summa, kāda ir norādīta lodziņā "Atlīdzība", bet amata atlīdzībai paliek norādīts arī tajā brīdī piemērojamais koeficients) un izlabojiet atlīdzības summu lodziņā "Atlīdzība" uz nepieciešamo summu, nospiediet pogu "Saglabāt" – lietā pie amata darbībām kolonnā "Aprēķinātā summa, EUR" parādīsies amata atlīdzības summa ar piemēroto samazinājumu atbilstoši MK noteikumu Nr.451 11.punktam un atbilstoši piemērotajam koeficientam, ja tajā brīdī tāds tiks piemērots).
Piemēram – parādnieks lūdz tiesu izpildītāju samazināt amata atlīdzības taksi, jo ir persona ar politiski represētās personas statusu. Lietā tiek piedzīts 5.00 Eur naudas sods un tajā brīdī amata atlīdzībai, kas pēc standarta šādai piedziņai ir 15.00 Eur, jau tiek piemērots samazinātais koeficients (līdz samazinātās atlīdzības termiņa beigām amata atlīdzība ir jāapmaksā 7.50 Eur apmērā). Lai samazinātu šo amata atlīdzību pēc parādnieka lūguma, ir nepieciešams labot amata atlīdzību un lodziņā “Atlīdzība”, kurā tobrīd ir ierakstīti 15.00 Eur, ir jāieraksta jaunā summa 7.50 Eur (jo 15.00 Eur reizinot 0.50 ir 7.50 Eur), neaiztiekot piemēroto samazināto koeficientu. Pēc pogas “Saglabāt” nospiešanas lietā pie amata darbībām kolonnā "Aprēķinātā summa, EUR" parādīsies aprēķinātā samazinātā amata atlīdzība 3.75 Eur apmērā. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 451 11.punktam veiciet arī amata atlīdzības takses procentos manuālu samazinājumu, pēc tam pie finanšu informācijas būs redzama kopējā apmaksas summa ar samazināto amata atlīdzības taksi. Pēc samazinātā koeficienta termiņa beigām amata atlīdzībai koeficients jānomaina uz standarta koeficientu, kas nozīmē, ka 3.75 Eur amata atlīdzības vietā šim parādniekam ar politiski represētās personas statusu amata atlīdzība nu būs jau jāmaksā amata atlīdzība 7.50 Eur apmērā (plus pārējie sprieduma izpildes izdevumi un PVN) .
Ja parādniekam zudīs trūcīgās personas statuss, tad amata atlīdzības summa ir jānomaina atpakaļ, to labojot un izņemot ķeksīti no “Norādīt manuāli” pie atlīdzības vai ierakstot to manuāli, bet tajā brīdī piemērojamie koeficienti amata atlīdzībai paliek.
Papildus informācijai – izpildu lietās, kas reģistrētas ILR līdz 02.11.2018., esošajai amata darbībai “amata atlīdzība” joprojām ir pieejams koeficients “Puse no amata takses”, kas ir piemērojams amata atlīdzības samazināšanai atbilstoši MK noteikumu Nr.451 11.punktam. Izpildu lietās, kas reģistrētas ILR pēc 02.11.2018., vairs šāda koeficienta nav – šajās lietās atbilstoši MK noteikumu Nr.451 11.punktam amata atlīdzības summa ir jāaprēķina pašiem un jānomaina manuāli, kā iepriekš aprakstīts, bet jaunie amata atlīdzības koeficienti ir izmantojami tikai atbilstoši MK noteikumu Nr.451 3.1 un 3.2 punktam.
Tā kā šīs izmaiņas likumiski stājās spēkā ar 02.11.2018., taču ILR tehniskās izmaiņas tika ieviestas tikai ar 15.12.2018., tad šajā starpperiodā (no 02.11.2018. līdz 15.12.2018.) reģistrētajās izpildu lietās amata darbība "Amata atlīdzība" ir palikusi tā teikt vecā amata darbība, tāpēc, lai šajās izpildu lietās varētu izmantot jaunos amata atlīdzības koeficientus un lai tajā rādītos pareizā amata atlīdzības summa, tad šajās izpildu lietās ir nepieciešams manuāli pievienot jaunu amata darbību ar tādu pašu nosaukumu "Amata atlīdzība", bet kurai iestatījumos ir pieejami šie 3 koeficienti (ieliekot ķeksīti pie koeficientiem "Norādīt manuāli"), bet iepriekšējai amata darbībai "Amata atlīdzība" ir jāizņem ķeksītis no "Iekļaut aprēķinos" un jānomaina summa uz 0.
Droši zvaniet uz ILR atbalsta tālruni par jebkurām neskaidrībām saistībā ar šīm un citām izmaiņām.